Princip for principper

Princip nr. 1

Princip for principper

Formål:

• Princippet skal sikre, at de øvrige principper er lette at forstå og overskue, og at de er aktuelle.

Mål:

• Principperne skal være kortfattede og skrevet i et let tilgængeligt sprog.

• Principperne skal være ensartede i opbygning og kvalitet.

• Principperne skal opdateres løbende og deres aktualitet skal vurderes mindst hvert andet år.

Skolebestyrelsens ansvar:

• Skolebestyrelsen skal i arbejdet med principper sikre, at de ovennævnte mål opfyldes.

• Skolebestyrelsen skal sikre, at alle principper er struktureret som nærværende princip.

• Skolebestyrelsen skal sikre, at klasserådene har kendskab til skolens principper.

Skolens ansvar:

• Skolelederen sikrer ved sin vejledning af skolebestyrelsen, at principperne er i overensstemmelse med gældende lovgivning. Herved sikres det blandt andet, at principperne giver ledelsen plads til at træffe ledelsesmæssige valg, når principperne skal omsættes til praksis.

• For principper, hvor det er relevant, udarbejder skolens ledelse og medarbejdere retningslinjer, der beskriver, hvordan princippet konkret udmøntes på skolen.

• Skolen skal sikre, at alle principper er tilgængelige på skolens hjemmeside.

Forældrenes ansvar:

• Klasserådene bør være orienterede om skolens principper, og det tilstræbes, at alle forældre er orienterede om principperne.

Tilset på skolebestyrelsesmødet den 4.januar 2023.